OUR STORY

Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken

September: OUR STORY: Shu Lea Cheang: Crafting a Scifi New Queer Cinema

« Having leapfrogged over narrative, updated porn, and utterly transcended the seemingly binary universe of the New Queer Cinema, Cheang has become a genre, if not a gender, unto herself »

B. Ruby Rich, in The I.K.U. Experience

Dit najaar brengen het Âge d’Or weekend en Our Story hulde aan de polymorfe en dissidente sciencefiction van Shu Lea Cheang. Deze vierdelige hommage eindigt op 03.10 met de Belgische première van UKI, in aanwezigheid van de kunstenares. In de jaren 1980 ging Shu Lea Cheang werken voor Paper Tiger Television, een gevierd experimenteel televisieprogramma in New York dat zich onvermoeibaar inzette voor de democratisering van mediaproductiemiddelen. Sinds de begindagen van Net Art is ze geïnteresseerd in het queer potentieel van cyberspace. Gedurende vier decennia ontwikkelde Shu Lea Cheang een praktijk in de geest van het ethos van DIY- en open source-gemeenschappen. Haar werken – opgevat als participatieve gemeenschapsruimtes die voortdurend veranderen – hebben een voorkeur voor niet-lineaire verhalen; ze vertroebelen en vervagen en manifesteren zich als verschillende media: soms als installatie of happening, soms als website of film. De vier langspeelfilms die worden getoond (Fresh Kill, I.K.U., Fluidø en UKI) vatten de ambities van de regisseuse samen: surveillancetechnologieën en biokapitalisme, digitale vervuiling en milieuracisme worden benaderd door het prisma van queer, hacktivistische sciencefiction, in de traditie van de geschriften van Samuel K. Delany of Constance Penley: de wetenschap van Shu Lea Cheang is populair, opzettelijk doe-het-zelf, demystificerend, poreus en seksueel.

Oktober: OUR STORY: Rough Matter and Astral Haze (A Queer Autofiction)

In oktober focust Our Story op Astro, de eerste speelfilm van de non-binaire transregisseur Nicky L. Lapierre. Astro is gebaseerd op het verhaal van een romantische breuk die Lapierre zich voorstelde toen die 17 was en werd gemaakt over een periode van zeven jaar – in die tijd was de regisseur in transitie en maakte die hun eerste breuk zelf mee. Astro is bijgevolg het werk van een volwassene die zichzelf toestond hun tienerfilm te maken, om hen beter te kunnen confronteren met de realiteit van de ervaringen die hen later zouden vormen. Deze film omarmt het gebruik van zogenaamde ‘slechte’ beelden helemaal en combineert fictieve scènes, video uit eigen archief, beelden van mobiele telefoons en ‘parasitaire’ beelden volgens een logica van poëtische fragmentatie. De alomtegenwoordige voice-over – soms die van de hoofdpersonen, soms die van de regisseur – vraagt: “Is dit poëzie of documentaire, fictie of herinnering?”

November: OUR STORY: Peggy Ahwesh: Little Attacks on the Edge

De films van Peggy Ahwesh brengen sinds de jaren 1980 een cinema van kleine, saboterende gebaren die tornt aan een al te ingeburgerde artistieke canon. Met Super 8 en PixelVision, found footage en machinima, zelfs drones en thermische camera’s, maakt Peggy Ahwesh een heterogeen, herrie schoppend beeld, vrij van elke verheerlijking van de ma(a)k(st)er ervan en van elk fetisjeren van het medium. Deze praktijk, die de technologieën die ze gebruikt ook nog eens ontregelt tot het punt dat “ze dingen beginnen te doen die tegen hun aard ingaan”, wordt door de kunstenaar geaffirmeerd als een poging om te parasiteren op de dominante visuele regimes die onze perceptie van de werkelijkheid fragmenteren. Deze twee Our Story voorstellingen binnen het kader van het Restored festival en op uitnodiging van Visite Film Festival bieden onder andere de gelegenheid om, in aanwezigheid van Peggy Ahwesh, twee van de onlangs gerestaureerde werken van de regisseuse te bekijken door het prisma van haar meer recente filmografie.




In samenwerking met


Met de financiële bijdrage van

image
Maandag 02.10 21:30 LEDOUX Cart

OUR STORY
Shu Lea Cheang: Crafting a Scifi New Queer Cinema
Weekend Âge d'Or

I.K.U.
  • kleur ⁄ 72' ⁄ OND: FR ⁄ Shu Lea Cheang, Japan 2000 ⁄ Aja, Akira, Miho Ariga

This is not LOVE. This is SEX. I.K.U. wordt door Shu Lea Cheang voorgesteld als een cyberpunk pornofilm die verdergaat exact waar Blade Runner ophield. De film volgt Reiko, een replicant van de firma GENOM, terwijl die gegevens verzamelt over de seksuele gewoonten en voorkeuren van hun partners.

image
Dinsdag 03.10 18:00 LEDOUX Cart

OUR STORY
Shu Lea Cheang: Crafting a Scifi New Queer Cinema
Weekend Âge d'Or

Fluidø
  • kleur ⁄ 80' ⁄ V: EN ⁄ OND: — ⁄ Shu Lea Cheang, Duitsland 2017 ⁄ Bishop Black, Candy Flip, Kristina Marlen

In 2060, in een wereld die is uitgeroepen tot post-AIDS, leiden mutaties in het HIV-virus tot het ontstaan van de ZERO GEN, genderfluïde mensen van wie het sperma een krachtig en gezocht verdovend middel is. Wanneer de regering een nieuwe oorlog tegen drugs lanceert, worden de ZERO GENs de slachtoffers van smokkelaars, bedrijven en de politiestaat, ze genieten geen enkele bescherming door de wet.

image
Dinsdag 03.10 20:00 LEDOUX Cart

OUR STORY
Shu Lea Cheang: Crafting a Scifi New Queer Cinema
Weekend Âge d'Or

UKI
  • kleur ⁄ 86' ⁄ OND: FR ⁄ Shu Lea Cheang, Duitsland, USA 2023 ⁄ Bernard J. Butler, Alan Chen, Tyra Wigg

Your Pleasure. Our Business. In deze film, een vervolg op I.K.U., wordt de androïde Reiko, nu een stuk verouderde technologie, achtergelaten op de vuilnisbelt van E-Trashville. Met de hulp van mutanten en replicanten duikt Reiko weer op in de vorm van het UKI-virus om de bevolking te redden uit de greep van het biologische netwerk van GENOM Corp.

image
Vrijdag 20.10 19:00 LEDOUX Cart

OUR STORY
Rough Matter and Astral Haze (A Queer Autofiction)

Astro
  • kleur ⁄ 80' ⁄ OND: EN ⁄ Nicky L. Lapierre, België 2022 ⁄ Mara Taquin, Chloé Larerre

Astro beweegt zich tussen werkelijkheid en fictie. Dit essay “over verlies, liefde, euforie, vertrek” is ook het einde van het liefdesverhaal van Charlie en Baby, een reis door het Amerikaanse Zuiden en flitsen uit het leven van de regisseur, allemaal met elkaar verweven.

image
Dinsdag 21.11 19:00 LEDOUX Cart

Restored
OUR STORY
Peggy Ahwesh: Little Attacks on the Edge

Lies & Excess + Witch’s Cradle + The Deadman

The Deadman is een onechte stille film geïnspireerd door een novelle van Georges Bataille, die met plezier de grens tussen het scabreuze en het pornografische opzoekt. De vrijgevochten heldin wordt wakker naast een lijk en start daarna een orgie in een bar. De open, onafgemaakte, gerestaureerde films Lies & Excess – eveneens geïnspireerd door Bataille – en Witch’s Cradle (van Maya Deren) tonen dan weer respectievelijk de ondergang van twee vrouwen in Atlantic City en vreemde occulte rituelen in Peggy Guggenheims galerie Art of This Century.

image
Woensdag 22.11 19:00 LEDOUX Cart

“[Mijn] filmstijl is die van de etnografische film zonder de deskundige waarnemer en van de home movie zonder de vader.” Vijf films, vier gepolitiseerde benaderingen van het landschap. In Kansas Atlas gebruikt Ahwesh drones om een gebied te filmen dat “gedomineerd wordt door mensen als de gebroeders Koch” en christelijk extreem-rechts; Border Control werpt zich op acht prototypes van de muur die Trump optrok aan de grens met Mexico. From Romance to Ritual verkent de intieme ervaring van vrouwen om de patriarchale toe-eigening van de geschiedenis en haar mythen aan de kaak te stellen. Curve the Night Sky en The Summer Triangle, gefilmd tijdens de pandemie, leiden deze vertoning in en sluiten ze

image
Vrijdag 22.09 19:00 LEDOUX Cart

Shu Lea Cheang: Crafting a Scifi New Queer Cinema
OUR STORY

Fresh Kill
  • kleur ⁄ 80' ⁄ V: EN ⁄ OND: — ⁄ Shu Lea Cheang, USA, UK 1994 ⁄ Sarita Choudhury, Erin McMurtry, Ching Gonzalez

Na de verdwijning van hun dochter Honey proberen Shareen en Claire de verantwoordelijkheid van de multinational GX Corporation voor de vervuiling van de wateren van New York bloot te leggen. Fresh Kill, de eerste langspeelfilm geregisseerd door Shu Lea Cheang en geschreven door Jessica Hagedorn, brengt de term hacktivisme binnen in de hackercultuur.