L’Art difficile de filmer la danse – 11th INTERNATIONAL DANCE FILM FESTIVAL BRUSSELS

In het kader van de elfde editie van het dansfilmfestival L’art difficile de filmer la danse zijn er twee vertoningen met recente Belgische dansfilms, evenals Ingmar Bergmans Het zevende zegel én een remake van deze film (de volgende dag te zien in DansCentrumJette).

De eerste voorstelling presenteert een herinterpretatie van Maurice Béjarts choreografie op de Boléro van Ravel. Frédéric Liver, die nog nooit heeft gedanst, stort zich met hart en ziel op het onder de knie krijgen van het door hem bewonderde werk en levert een heel persoonlijke versie af. De tweede film uit het programma is Ghosts of the Past van Michiel Vandevelde. Die laatste heeft met zijn film een echt choreografisch en cinematografisch hoogstandje afgeleverd, dat op zijn eigen manier ook een reis naar het verleden is. De tweede voorstelling toont films die op heel verschillende manieren tonen wat de pandemie met ons heeft gedaan. De steeds terugkerende split-screen is een filmische stijlfiguur – hier de tegenhanger van onze gefragmenteerde samenleving, zoals we die in de periode 2020-2021 leerden kennen. Van de spookachtige gebaren van Die Geisterhand tot de postapocalyptische visioenen uit The Ranch Is Empty, vertellen deze films over een verleden dat nog steeds, een toekomst die reeds aanwezig is.

Met Het zevende zegel wordt deze festivaldag afgesloten. Er is veel gezegd en geschreven over Bergmans film, die ook vandaag nog hevige reacties oproept. Niet alleen reflecteert de film immers op de grote existentiële vragen, hij biedt ook een erg diepgravende reflectie op wat cinema – en zelfs kunst in het algemeen – is. De Poolse choreograaf Jacek Krawczyk maakte een filmische herinterpretatie die op 29 september te zien is in DansCentrumJette.

image
Vrijdag 30.09 17:00 ledoux|upper Cart

L’Art difficile de filmer la danse – 11th INTERNATIONAL DANCE FILM FESTIVAL BRUSSELS

Compilation #1 ⁄ Compilatie #1

Les 4000 coups toont Frédéric Liver die Béjarts Boléro onder de knie probeert te krijgen. Het is een zoektocht die, met een onthutsende ernst en veel subtiele humor, Livers hele dagelijkse leven in beslag neemt, en ons een pak plezier verschaft. In Ghosts of the Past weeft Michiel Vandevelde – in één take, door middel van een drone – fragmenten uit zijn choreografieën samen tot een film die door zijn kracht en intensiteit steeds weer blijft verbazen. De industriële architectuur van de PACT Zollverein in Essen (Duitsland) vormt het decor voor dit adembenemende avontuur.

image
Vrijdag 30.09 19:00 ledoux|upper Cart

L’Art difficile de filmer la danse – 11th INTERNATIONAL DANCE FILM FESTIVAL BRUSSELS

Compilation #2 ⁄ Compilatie #2

Een voorstelling met Belgische dansfilms die allemaal, direct of indirect, spreken over isolement, identiteit, eenzaamheid en de speciale plaats die het lichaam inneemt wanneer de gedwongen quarantaine afstand creëert tussen mensen. En hoewel de covidcrisis duidelijk een stempel heeft gedrukt op deze films (die dateren uit de periode 2020-2021), is dat wat de danseressen en dansers uitdrukken universeel en tijdloos. Ergens tussen eenzaam gebaar en de impuls tot solidariteit in.

image
Vrijdag 30.09 21:00 ledoux|upper Cart

L’Art difficile de filmer la danse – 11th INTERNATIONAL DANCE FILM FESTIVAL BRUSSELS

Det Sjunde Inseglet
Het zevende zegel/ Le Septième Sceau
  • Ingmar Bergman, Sweden 1957 ⁄ Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Bengt Ekerot ⁄ black and white ⁄ 95' ⁄ ST-OND: FR-NL

Het zevende zegel is een trage roadmovie door een middeleeuws Zweden aangetast door de pest en miserie. Een ridder die terugkeert van de kruistochten en met zijn geloof worstelt, ontmoet de Dood, die hem het einde van zijn leven aankondigt. De ridder krijgt uitstel: zolang de Dood hem niet verslaat bij het schaken, mag hij blijven leven. Deze film confronteert ons met de grote metafysische kwesties: Wat is de dood? Heeft het leven zin? Tijdens de eindscène neemt de Dood zijn slachtoffers mee in een onvergetelijke danse macabre.