facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

Dans ce film d’été, genre alors en vogue en Suéde, Bergman oppose la sensualité lumineuse à la grisaille de la vie quotidienne.
Suivez le guide: Olivier Lecomte.


De tentoonstelling THE INVISIBLE PEOPLE, On Migration and Detention Politics die Michel Lorand presenteert in CINEMATEK, toont het falen van een vreedzaam en soepel beheer van bevolkingsverplaatsingen wereldwijd. Aan de vooravond van de klimatologische migraties is de expo getuige van de blindheid en starheid van ons Europees beleid op dit gebied. Door middel van films, interviews, documenten, boeken en debatten kunnen we nadenken over een realistisch, rechtvaardig en humaan beleid dat het fundamentele recht van ieder mens op mobiliteit respecteert.
François De Smet (dir. MYRIA) Sotieta Ngo (dir. CIRE) Pierre-Arnaud Perrouty (dir. Ligue des Droits Humains) Claire Rodier (Migreurop)

30 jaar geleden, in december 1988, ging - na de sluiting van de Belgische grenzen in 1974 - het eerste gesloten centrum voor buitenlanders open in België: het zogenaamde '127'.
Sinds 1988 heeft de staat een hardere houding aangenomen bij het afwijzen van die ongewenste mensen - tot en met werkelijk autoritaire maatregelen, het organiseren van echte klopjachten op mensen, én het besluit om families met kinderen opnieuw op te sluiten, met het oog op hun deportatie. Dit opnamebeleid is niet uniek voor België. Het is in voege in de hele Europese Unie, die getransformeerd is tot een echt fort.

Things Said Once is an artist’s statement and a tribute to cinema that acknowledges its history and our responsibility for its continuity in the present. The text, written as a poem, revolves around the idea of film as experience in its spatial, temporal and social or community dimensions. Esperanza Collado is an installation and environment artist, a performer, a filmmaker (16mm) and a critical writer probing into the philosophical dimension of films and the choreographic, situational and spatial possibilities of film screenings.


Olivier Lecomte pénètre dans les arcanes de ce film noir de Preminger, sur la dérive d’un batteur de jazz déchu. Avec Sinatra dans l’un de ses meilleurs rôles.


Nuit et Brouillard (1955), Alain Resnais' unforgettable account of the German concentration camp system, has shaped collective imagination of ultimate terror like no other film in history. Interestingly, it was distributed in several language versions each adapting the original text by Jean Cayrol to a specific national memorial culture. In a double screening, the program compares the French with the Dutch version, translated by Victor Emanuel van Vriesland in 1956.

In conversation: Karel Vanhaesebrouck (Université Libre de Bruxelles, RITCS - school of arts), Maurits Wouters (filmmaker, RITCS - school of arts), Tobias Hering (curator, Oberhausen)

A program proposed by the International Short Film Festival Oberhausen (re-selected project) in collaboration with the Royal Institute for Theater Cinema & Sound, supported by the Goethe Institute Brussels.