facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

Fritz Langs dystopisch toekomstbeeld toont een maatschappij die verticaal gestructureerd is, met werkers in de ondergrond, bestuurd door een opperkaste in torencomplexen. De speciale effecten benadrukken de verschillende op elkaar gestapelde stadslagen en het horizontale verkeer. Het drama toont veeleer het scheuren van de scheiding tussen hoog en laag.
Een steenhouwer raakt zwaar verminkt, waarna zijn huwelijksleven aan duigen valt. De enige langspeelfilm van Vanel, door hem geschreven en met hem in de hoofdrol.
Een verwende echtgenote neemt een andere man maar ontdekt nadien dat de eerste nog zo kwaad niet was. Swanson heeft al volop haar mythische uitstraling in de eerste van haar zes films voor DeMille, een gesofisticeerd melodrama met een weelderige mix van seks, sadisme en zonde.
Murnau contrasteert net als in Sunrise de corrupte stad en het bucolische platteland in dit verhaal over een landbouwerszoon die verliefd wordt op een meisje uit Chicago. Ondanks de ingrepen van de studio blijkt uit elk beeld Murnau's visueel meesterschap.
Radicaal, door het expressionisme beïnvloed, verhaal van een amour fou in een psychiatrische context, verteld door Mizoguchi's tijdgenoot Kinugasa, Japans avant-gardepionier.

Romantisch-satirische komedie over het effect dat een gesofisticeerde Europese vrouw heeft op een klein puriteins Amerikaans provincienest. Pola Negri in topvorm, geboren in Polen als  Barbara Apolonia Chałupiec was één van de eerste grote Hollywood filmdiva's.


Wat als een paard je strohoed oppeuzelt en je een belangrijke afspraak in de kerk hebt? Naar Labiche, gek, uitbundig geritmeerd en vol visuele humor. Clair had een onwrikbaar geloof in de stille filmtaal.
Vertov begaf zich op straat met de (verborgen) camera om het leven van alledag te grijpen. Uit deze enthousiaste cinéma vérité blijkt een haast mystiek geloof in de mogelijkheden van camera en montage.
Gedurfde Poolse film over de fysieke liefde tussen een beeldhouwer en een van de modellen dat poseert voor diens Venus. De titel betekent: de cultus van het lichaam.

Anti-kapitalistische karikatuur in de vorm van een tekenfilm met Sovjet-Russische kerstwensen en een filmjournaal waarin Vertov via slim georganiseerde reportagebeelden tot een achterliggende waarheid wil komen.


Met verborgen camera gedraaid beeldmateriaal wordt omgevormd tot een ratelende visuele demonstratie, waarin de montage het grote publiek de evolutie van Moskou toont in een reeks overwinningen op vroegere (o.a. oorlogs-) ellende, van 1918 tot een stralende toekomst.

Dreyers oeuvre berust op de eenzame strijd van vrouwen tegen het kwade. De mystieke, spirituele close-ups van de Franse martelares vormen de apotheose van zijn réalisme intérieur. Vooral de sublieme close-ups maken van deze film nog steeds een uitzonderlijke belevenis.

"... Spoel nummer 2... Tijdens de opnames komt een vlieg op het gezicht van de loffelijke Renée Falconetti zitten... Ze veegt het insect weg met de achterkant van haar hand. Falconetti? Nee, het is de hand van Jeanne die het gebaar maakt... Dreyer laat de camera draaien..." - FM


Onder een totempaal in het stadscentrum wacht een vrouw tot de moordenaar van haar man toevallig passeert. Een Brechtiaans bedelaarssyndicaat en een heftige finale redden zowel de heldin als de film.
Vertovs filmgedicht in opdracht van het Sovjetministerie van handel: een symfonie ter verheerlijking van de economische kracht van de Sovjet-Unie.
Avant-gardist Epstein buigt de horrortragiek van Edgar Allan Poe om tot een brok surrealistische poëzie. Een amalgaam van briljante technische effecten zorgt voor een barokke toets.
Symfonisch visueel gedicht dat de indrukwekkende viering van de elfde verjaardag van de Oktoberrevolutie op even luisterrijke wijze toont
Patriottisme, liefde en verraad tijdens WO I, maar dan wel in de VS. Barker geeft elke scène het juiste klimaat - van quasidocumentair tot wreed melodrama - en maakt inventief gebruik van kleur.
Het stadsleven van ’s morgens tot ’s nachts, met de moderne machinerie van fabriek en transport, met mensen in arbeid, sport en vertier, en met de cameraman als allesoverziende meester van tijd en ruimte, zijn camera in symbolische overdruk boven de wereld geplaatst.

"Mysterie, magie en verwondering - de onweerstaanbare oude charme van de primitieve cinema." - FM


Sommige plaatsen bestaan nog steeds maar zijn een beetje of veel veranderd, andere plekken zijn helemaal verdwenen. Straten gevuld met paardenkoetsen of de eerste verkeersproblemen die werden veroorzaakt door de intrede van de tram, de mooie Belle Epoque toiletten en de typische Brusselse humor verpakt in burleske komedies. Een verzameling aparte en ongewone kortfilms over Brussel met live piano begeleiding, bewaard en hersteld door CINEMATEK.