facebook instagram twitter

Het "nieuwe" Berlijn van de Weimarrepubliek was een inspirerende omgeving voor kunstenaars allerhande en dat was voor de filmmakers niet anders. Naar aanleiding van The New Berlin tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten loodst CINEMATEK u door de gevarieerde Duitse cinema van het einde van WO I tot 1932.


Een man bekent een misdaad om zijn vriendin van de gevangenis te behoeden. Maar als hij na vier jaar vrijkomt ontdekt hij dat ze ondertussen een rijke echtgenoot heeft. Een prostituee zorgt ervoor dat hij niet in een depressie verzeilt in dit progressief sociaal drama van een van de belangrijkste regisseurs van de Neue Sachlichkeit.
Een oude koetsier ziet zijn vak bedreigd door de auto, weigert zijn paard en kar op te geven, en cultiveert een tomeloze haat tegen de machine. Berlijn en zijn volkse milieu met nostalgie en realisme getypeerd.
Een stad wordt een levensecht personage door de turbulente montage van wat wekenlang werd gefilmd. Vertovs principe -de camera als objectieve waarnemer - leidde tot een virtuoze abstracte impressie van leven en arbeid in een ontwakende grootstad.
Asta Nielsen in de voor haar typische rol van de prostituee die de sociale conventies verwerpt en die door haar louter bestaan een uitdaging is aan de twijfelachtige wetten van de hypocriete samenleving.
Pabsts scalpel-camera ontleedt delicaat de crisis van sensualiteit en onafhankelijkheid van een vrouw (en haar status als vrouw-object in een bourgeois-mannenwereld).
Drie rovers, gespecialiseerd in het plunderen van diligences, vallen op een dag een koets aan met een weesmeisje als enige passagier. Ze nemen haar mee naar hun schuilplaats en smelten vrij snel voor de charmes van de kleine Tiphany. Geadapteerd van de emblematische gelijknamige roman van Tomi Ungerer, die ook meewerkte aan de productie.

Vanaf 5 jaar
Stap voor stap ontdekken we het prentenboek De drie rovers. Wat zijn de verschillen tussen boek en film? We volgen de weg van kinderboek naar kortfilm of langspeelfilm en reconstrueren de hoogtepunten van De drie rovers met behulp van kamishibai.
Jutzi trok met zijn camera naar de Berlijnse armenwijken voor een documentair getint psychologisch sociodrama. De beeldovergangen van deze gepolitiseerde melo over de misère van een oude, Berlijnse krantenverkoopster met twee werkloze kinderen zijn vaak geniaal.
Wegens zijn betrokkenheid bij de Russische revolutie moet Martin uit Duitsland vluchten. Teruggekeerd vindt hij onderdak bij een marktkraamster (Henny Porten in een typische rol). Een sociaal melodrama dat het harde leven van de Duitse arbeiders ongenadig blootlegt. Een hoogtepunt van de Neue Sachlichkeit, de stroming die een reactie was op het expressionisme.
Een bescheiden politieman valt voor een door hem gearresteerde dievegge. Typische straatfilm waarin het asfalt van de verkeerswegen symbool staat voor noodlot, avontuur en prikkelende ontmoetingen.
Rond een cafétafel bedachten Wilder, Siodmak, Ulmer, Zinnemann en Schüfftan een film over 5 jonge Berlijners die hun eigen rol spelen van zaterdagavond tot maandagmorgen. Merkwaardig mengsel van cynisme en subtiliteit; onverwacht een enorm succes.
Hoe lok je meer volk naar de winkel? Door iemand de twaalf verdiepingen tellende gevel te laten beklimmen. De menselijke vlieg sequentie uit deze Harold Lloyd-klassieker beslaat meer dan een derde van de film en blijft een onaantastbare parel van komische opbouw.
De enige film die de toen 22-jarige Mário Peixoto in 1930 draaide kreeg in de loop der jaren mythische proporties en wordt beschouwd als de beste Braziliaanse film ooit. In dit modernistische meesterwerk dobberen twee mannen en een vrouw in een roeiboot op zee, terwijl flashbacks hun verledens en onderlinge relaties onthullen.

Het meesterwerk van Feuillade gaat niet over vampieren maar over een dievenbende die onder de leiding staat van Irma Vep (anagram van "vampire"): een vamp die magistraal werd vertolkt door Musidora.