facebook instagram twitter
Een boer vindt het geluk niet in zichzelf, maar na de revolutie wordt hij een held en vindt hij het in de blik van anderen. Zeldzaam werkje, tussen komedie en bizarre ernst, tussen het Russische excentrieke en het socialisme.
De verboden liefde tussen een gehuwde vrouw en een zielenherder, naar Nathaniel Hawthorne. Sjöström plengt het 17e-eeuwse rurale Amerika van puriteinse intolerantie in een al even hemels licht.
De blik van boven is hier niet verbonden met moderne technologie, met overzicht en globalisering, maar met de brutale zij het magistrale natuur, met terugtrekking uit de maatschappij en isolatie. Sjöströms drama is groots in de manier waarop mens en landschap worden verbonden.
Murnaus eerste Amerikaanse film en één van de grote klassiekers van de stille film. Romantisch-lyrisch en sensueel melodrama over een koppel wier landelijk geluk verstoord wordt door een verleidster uit de stad.
Fritz Langs dystopisch toekomstbeeld toont een maatschappij die verticaal gestructureerd is, met werkers in de ondergrond, bestuurd door een opperkaste in torencomplexen. De speciale effecten benadrukken de verschillende op elkaar gestapelde stadslagen en het horizontale verkeer. Het drama toont veeleer het scheuren van de scheiding tussen hoog en laag.
Dreyers oeuvre berust op de eenzame strijd van vrouwen tegen het kwade. De mystieke, spirituele close-ups van de Franse martelares vormen de apotheose van zijn réalisme intérieur. Vooral de sublieme close-ups maken van deze film nog steeds een uitzonderlijke belevenis.

"... Spoel nummer 2... Tijdens de opnames komt een vlieg op het gezicht van de loffelijke Renée Falconetti zitten... Ze veegt het insect weg met de achterkant van haar hand. Falconetti? Nee, het is de hand van Jeanne die het gebaar maakt... Dreyer laat de camera draaien..." - FM