facebook instagram twitter

JEAN-LUC GODARD

SAUVE QUI PEUT (LA VIE)

13.10


Maakt deel uit van: Anne-Marie Miéville


van Jean-Luc Godard, Zwitserland - Frankrijk 1979 Nathalie Baye, Jacques Dutronc, Isabelle Huppert / kleur / OND: NL / 88'

Een compositie in vier tempi die Godard beschouwde als zijn tweede 'eerste film'. 'Het was geen kwestie van één enkele start en één enkele aankomst, maar van het creëeren van drie verschillende ritmes. Er was de grote snelheid, die van de intellectuele, personage gespeeld door Nathalie Baye, die zo'n beetje de resten van het gauchisme in zich draagt. Er was een andere vrouw, aan gemiddelde snelheid, voor haar moet je eten om te leven of leven om te eten, je moet kopen en verkopen. Het meest evidente personage binnen die logica is wat mensen een hoer of een prostituee noemen, want het voorbeeld zal in close-up zijn, overdreven zelfs, maar die overdrijving is - als de karaktertrek, de schets haarfijn is - niet overdreven, zo je wil. En dan was er het personage van de man die een beetje ik is, maar uiteindelijk niet echt... Het is iemand die niet beweegt. Het is een film waarin alle interessante personages uiteindelijk vrouwen zijn, het zijn krachten die beter afgelijnd, heel gevarieerd zijn…' (JLG)

Zat 13.10.18 / 21:00
CINEMATEK - Ledouxzaal
In mandje stoppen.
2018-10-13 21:00 2018-10-13 21:00 Europe/Brussels SAUVE QUI PEUT (LA VIE) Een compositie in vier tempi die Godard beschouwde als zijn tweede 'eerste film'. 'Het was geen kwestie van één enkele start en één enkele aankomst, maar van het creëeren van drie verschillende ritmes. Er was de grote snelheid, die van de intellectuele, personage gespeeld door Nathalie Baye, die zo'n beetje de resten van het gauchisme in zich draagt. Er was een andere vrouw, aan gemiddelde snelheid, voor haar moet je eten om te leven of leven om te eten, je moet kopen en verkopen. Het meest evidente personage binnen die logica is wat mensen een hoer of een prostituee noemen, want het voorbeeld zal in close-up zijn, overdreven zelfs, maar die overdrijving is - als de karaktertrek, de schets haarfijn is - niet overdreven, zo je wil. En dan was er het personage van de man die een beetje ik is, maar uiteindelijk niet echt... Het is iemand die niet beweegt. Het is een film waarin alle interessante personages uiteindelijk vrouwen zijn, het zijn krachten die beter afgelijnd, heel gevarieerd zijn…' (JLG) CINEMATEK - Ledouxzaal
Sauve qui peut (la vie) (Godard)
Sauve qui peut (la vie) (Godard)
Sauve qui peut (la vie) (Godard)
Sauve qui peut (la vie) (Godard)
Sauve qui peut (la vie) (Godard)