In samenwerking met Europalia.
De Roemeense New Wave ontpopte zich tot een internationaal schoolvoorbeeld van een cinematografisch corpus dat verhalen brengt over de levensloop van mensen in de hedendaagse samenleving, en dat de realiteit in haar puurste, verhalende vorm op het scherm zet. Deze verhalen brachten het publiek dichter bij de artistieke, sociale en politieke bekommernissen van de makers van de film. Dit gegeven weerspiegelt dan ook een cultuur die voortdurend onderhandelt over haar geschiedenis.
Indrukwekkend sociaal drama met een zwart-komische en groteske grijns, dat stalinistische paranoia hekelt ten bate van vertrouwen en individualisme. Een pluim op Roemeniës hoed, van de maker van De eik.
Ingeleid in het Frans door Dominique Nasta (ULB).
Vrij 06.12.19 / 18:30 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Ce Symposium international organisé par la Filière Cinéma de l’ULB à l’occasion d’Europalia et au lancement de l’alliance interuniversitaire européenne CIVIS, accueillera des spécialistes de renom pour des interventions spécifiques au domaine film, ainsi que des présentations généralistes sur la culture et l’histoire roumaines au sens large. Les interventions s’articuleront autour de themes tels que¦: la Roumanie au Carrefour des mythes et des cultures; l’exil de l’entre-deux guerres et son impact sur la creation ciné-littéraire (Istrati, Fondane, Eliade et Brancusi); Modernités et Nouvelles vagues roumaines; la Révolution de 1989 et son impact médiologique; les origines et le déployement de la censure au cinéma; les circuits européens de distribution du cinéma roumain.
Vrij 06.12.19 / 9:30 / CINEMATEK - Ledouxzaal | GRATIS |
Zat 07.12.19 / 9:30 / CINEMATEK - Ledouxzaal | GRATIS |
Genre: Reality through archetypes
Het enige wat de stuntelige doorsneewerknemer Ciubuc wil, is elke dag uitklokken, zijn cheque verzilveren en op het stukje landbouwgrond in zijn achtertuin ploeteren. Zijn norse baas zou dan weer niets liever willen dan constant lof krijgen voor een maximale productiviteit en niet gestoord worden in zijn comfortabele positie als directeur. Maar er breekt ontevredenheid uit onder de arbeiders, de directeur wordt ervan beschuldigd geen contact te hebben met zijn medewerkers en hij stelt de onfortuinlijke Ciubuc aan om de dingen uit te spitten. Our Director is een vlijmscherpe satire over bureaucratie, die te dicht bij de realiteit kwam voor de machthebbers en nog altijd een klassieker van de Roemeense film is.
Ingeleid in het Engels door Gabriela Filippi.
Vrij 13.12.19 / 19:30 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Propaganda & Subversion
Onder leiding van de charmante Rodica en de zwierige ingenieur Barbu repeteren de arbeiders van een textielfabriek voor hun komende talentenjacht. Maar hun directeur heeft andere plannen voor die avond, in een poging om indruk te maken op zijn assistente roept hij de artistieke hulp in van een bekende componist om de muzikale hit van het moment te vertolken, ‘I Want to Get Married’. Als de maestro zijn ambitieuze fagotspeler incognito als zijn vervanger stuurt, resulteert dat in een heerlijk kleurrijke, muzikale klucht vol verwarring.
Ingeleid in het Engels door Oana Ghera.
Zat 14.12.19 / 17:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Rebels Without a cause
Cristiana is een 30-jarige vrouw, opgegroeid in een burgerlijke familie. Nadat haar ouders uit het gezinsappartement verhuizen, krijgt ze de ruimte om haar eigen identiteit te ontwikkelen. Deze late coming of age-film schetst het beeld van een bourgeoisie milieu dat het financieel comfortabel heeft, maar existentieel rigide is. Opvallend: regisseur Anna Lungu kiest steeds voor een specifiek cameraframe dat bijdraagt tot minimalistische sfeer van de film.
Voorafgegaan door een gesprek in het Engels met Ana Lungu (regisseuse).
Zon 15.12.19 / 17:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Soul of a nation
Lucian Pintilie liet zich inspireren door de theaterteksten van schrijver Ion Luca Caragiale (een scherpe observator van de burgerlijke zeden rond de eeuwwisseling) en situeert zijn film in de bouwvallige groezeligheid van de voorsteden, als een burleske klucht vol verwarring waarin twee bedrogen geliefden hun gebroken hart willen wreken. De film met een cast met veel bekende namen en een ongelofelijk krachtige regie is een openhartig portret van de samenleving en de hysterische theatraliteit van de werkelijkheid. Hij werd onmiddellijk verboden en was pas na de revolutie van 1989 weer te zien.
Voorafgegaan door een gesprek met Florin Mihailescu (cameraman). Moderator : Dominique Nasta (ULB).
Vrij 20.12.19 / 21:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Rebels Without a cause
Vers van de middelbare school en niet geslaagd voor zijn toegangsexamen voor de universiteit wordt Filip geconfronteerd met de existentiële keuzes die voor hem open liggen. De beschutte claustrofobie van zijn familie valt ook uit elkaar en onthult een familiegeschiedenis van gecompromitteerde idealen, persoonlijke gelatenheid en morele drempels waarvoor er geen weg terug is. Met al die bagage zal Filip de balans moeten opmaken en beslissen over zijn toekomst, volgens de principes van een samenleving die hij leert begrijpen en aanvaarden. Niettegenstaande de ingrepen van de censoren blijft de film een kleinood, een debuut dat wordt gekenmerkt door autobiografische elementen en een karakteristieke visuele stijl.
Voorafgegaan door een gesprek met Florin Mihailescu (cameraman). Moderator : Dominique Nasta (ULB).
Zat 21.12.19 / 19:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Propaganda & Subversion
Sequences gaat over de magie en het mysterie van cinema. In drie verschillende delen kijken we naar een regisseur en zijn filmploeg (die allemaal zichzelf 'spelen') en de bij vlagen chaotische sfeer op een filmset. Fictie en realiteit lopen in elkaar over. Sequences is niet alleen een Roemeense kijk op Truffaut's Day for Night, maar ook een mijlpaal voor de Roemeense cinema en de New Wave die volgt.
Voorafgegaan door een gesprek in het Engels met Florin Mihailescu (cameraman).
Zat 21.12.19 / 21:30 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Family Portraits
Documentairemaakster Ada Pistiner, een van de weinige vrouwelijker regisseurs in het communistische Roemenië, draaide één langspeelfilm: dit portret van een overspelig koppel waaruit de censor de liefdesscènes zou hebben verwijderd.
Maan 23.12.19 / 21:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Family Portraits
Op het einde van haar jaarlijkse bezoek aan haar ouders in Boekarest moet Felicia terug naar Nederland, naar haar ex-man en haar kind. Verscheurd tussen de familie die ze achterlaat en de familie die ongeduldig op haar wacht, mist ze uiteindelijk haar vlucht. In het gezelschap van haar overbeschermende moeder worden de laatste uren van Felicia in Boekarest een louterend proces dat de verwerking afsluit van de voorbije negentien jaar die ze zonder haar ouders doorbracht.
Don 26.12.19 / 19:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Genre: Reality through archetypes
Na de moord op Michaël De Dappere zwerven zijn trouwe lijfwachten door middeleeuws Europa met een volle schatkist en hun oude strijdvaandel. Onder het bevel van kapitein Costea hopen ze een nieuw leger te rekruteren en de droom van Michaël De Dappere om de drie vorstendommen te verenigen in vervulling te laten gaan. Hun terugtocht naar huis is echter gevaarlijk, met veel vijanden die de hand willen leggen op hun schatkist. Sergiu Nicolaescu levert een spannende avonturenfilm, met psychedelisch-progressieve muziek van de Roemeense groep Phoenix.
Zon 05.01.20 / 19:30 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Soul of a nation
Alles lijkt erop dat de pas aangekomen kroegbaas Ghiţă en zijn vrouw Ana een gelukkig leven op de idyllische vlakte te wachten staat, maar de komst van de beruchte boef Lică Sămădăul is de voorbode van trieste gevolgen. Ghiţă wordt onder druk gezet om mee te werken aan de snode plannen van Lică, hij brengt zijn eigen integriteit en die van zijn familie in gevaar en staat op het punt om alles te verliezen. The Mill of Good Luck is een verhaal van passie en hebzucht en werd uitgeroepen tot een van de beste Roemeense films aller tijden.
Ingeleid in het Frans door Dominique Nasta (ULB).
Maan 06.01.20 / 19:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Rebels Without a cause
Met een zorgeloze houding en aanstekelijke joie de vivre laat de jonge Ruxandra haar mislukte toegangsexamen aan de toneeluniversiteit niet aan haar hart komen en ze gaat op zoek naar de volgende boeiende bezigheid om haar tijd door te brengen. Of het nu haar losse vriendje de derderangsfilmregisseur is of een ingenieur die ze lukraak in het telefoonboek vindt, die uitlaatkleppen voor haar studieambities motiveren haar uiteindelijk om een auditie te doen voor een film. De film, die net zo chic is als zijn coole jazz-soundtrack en de invloed van de Franse nouvelle vague, mocht meteen na zijn première niet meer worden vertoond, op grond van het ‘amorele’ karakter van de protagoniste.
Din 07.01.20 / 21:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Propaganda & Subversion
Een mijlpaal in de Roemeense filmgeschiedenis en een rechtstreekse invloed op de new wave die nog moest komen, waarin regisseur Mircea Daneliuc ook de rol van hoofdrolspeler Nelu vertolkt, een tv-cameraman die verliefd wordt op Ani, een van de kleine delinquenten die worden geïnterviewd voor een uitzending over mensen die worden betrapt zonder treinticket. Nelu kan niet kiezen tussen de losse maar stabiele relatie met zijn collega Luiza en de sterke aantrekkingskracht van de eigenzinnige Ani. Zijn besluiteloosheid laat een openhartig, hartverscheurend portret zien van bevrijding en social(istisch)e conformiteit, gefilterd door het cinéma vérité-camerawerk van Daneliuc en de geïmproviseerde dialogen.
Zat 11.01.20 / 19:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Family Portraits
Petru, een briljante en getalenteerde architect, moet in liefde en werk het onderspit delven voor dezelfde man. Niettegenstaande haar diepgewortelde liefde voor Petru, koos Anda ervoor om met zijn professionele ‘rivaal’ te trouwen. Het lot brengt hen jaren later weer samen en zo vinden ze elkaar terug in de liefde die ze ooit voor elkaar voelden en hun onvervulde lotsbestemmingen. In de Roemeense filmgeschiedenis was Meanders zijn tijd ver vooruit, maar de film zat helemaal op de lijn van het elliptische, psychologische formalisme van zijn Europese tegenhangers (Renais, Antonioni). De film werd kort na de première uit de zalen gehaald en blijft tot vandaag een te weinig gezien meesterwerk.
Voorafgegaan door een gesprek in het Engels met Dan Nutu (acteur).
Don 16.01.20 / 19:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Soul of a nation
Twee van de meest legendarische Roemeense filmmakers maken hun langspeelfilmdebuut met het hervertellen van korte verhalen, aangevuld met een bevreemdende soundtrack. In het eerste verhaal is een weduwe hard aan het werk in een wanhopige poging om haar stervende dochter te redden. Het tweede deel vertelt het verhaal van twee zwervende zangers die een bruid ontvoeren op haar eigen bruiloft. The Stone Wedding is een opmerkelijk stukje folklore en bovendien één van de weinige Roemeense films in de MoMA-collectie.
Vrij 17.01.20 / 19:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Propaganda & Subversion
Een van de meest verguisde films van de Roemeense filmgeschiedenis (zwaar gecensureerd in achttien beoordelingssessies) is toevallig ook een van de meest grappige, levendige en vertederend eerlijke portretten van de het burleske van het landelijke leven in een dorp onder het communisme. Via een mix van acteurs en niet-professionelen vertelt Iosif Demian het verhaal van de trotse en ambitieuze Ene Lelea, de voorzitter van de dorpscoöperatie, die het evenwicht tracht te vinden tussen zijn professionele plichten en zijn persoonlijke leven nadat zijn vrouw hem verlaat (na twee dagen huwelijk!) voor de buurman Bigu, die onlangs uit de gevangenis werd ontslagen. Europalia Romania is trots dat het internationaal als eerste een onlangs gedigitaliseerde vroege ‘cut’ van de film kan laten zien.
Vrij 17.01.20 / 21:30 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Family Portraits
In 1988 spelen de twee bekendste Roemeense ploegen een vriendschappelijke voetbalmatch. De nacht daarvoor krijgt regisseur Corneliu Porumboiu (toen net 7 jaar) een telefoontje met het dreigement dat als zijn vader als scheidsrechter de match zou fluiten, hij het niet zou kunnen navertellen. 25 jaar later kijken en becommentariëren vader en zoon in The Second Game deze beladen match. Ze praten over voetbal en esthetiek maar ook over het leven onder het communisme. Een film waarin de relatie tussen vader-zoon, scheidsrechter-spelers en regisseur-acteurs onder de loep wordt genomen.
Don 23.01.20 / 21:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
(Mal)Adjustment
Neem elf adembenemende Roemeense meisjes, laat hen dromen koesteren over roem, voeg er een dubieuze impresario en een buitenlandse zakenvrouw aan toe, stop ze allemaal in een bus naar Parijs en gooi er een wanhopige echtgenoot tegenaan die de bus achtervolgt: het resultaat is een ‘roadmovie’ die, gezien de toestand van de wegen in de vroege jaren 1990 in Roemenië, alleen maar een komedie kan zijn. Asphalt Tango, een tweede film van de gewaardeerde regisseur Nae Caranfil, is nog altijd een ‘komedieklassieker’ van de Roemeense film.
Voorafgegaan door een gesprek in het Frans met Nae Caranfil (regisseur). Moderator : Dominique Nasta (ULB)
Maan 27.01.20 / 19:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
(Mal)Adjustment
We zijn in 1993, de sluier van het communisme is opgeheven en Roemenië ziet hoe zijn verwoeste samenleving haar economie van de ene dag op de andere probeert aan te passen aan het kapitalisme. Vasile, een bioscoopuitbater die met moeite de eindjes aan mekaar kan knopen, ontdekt dat zijn vrouw weer zwanger is, wat het precaire bestaan van hem en zijn gezin nog complexer maakt. Als product van het overleversconsumentisme van het Roemenië na 1989 houdt niets hem tegen om de abortus te laten doorgaan en daar ook nog winst uit te halen. The Conjugal Bed werd officieel geselecteerd voor de Berlinale van 1993 en blijft Daneliucs scherpste aanklacht tegen het Roemenië uit de jaren 1990. Het is een sombere zwarte komedie en histrionische doorlichting van de overgangsjaren van Roemenië.
Din 28.01.20 / 21:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Propaganda & Subversion
Anca wordt aangesteld vanuit de stad om te helpen met de eruptie van een oliebron om zo de dorpsbewoners in de buurt te redden. Ze sluit zich gepassioneerd aan bij de Stakhanovite-beweging. De term Stakhanovite is ontstaan in de Sovjetunie en verwijst naar arbeiders die trots zijn op hun vermogen om meer te produceren dan nodig was om zo de communistische staat te versterken. Dit vergeten meesterwerk vermengt het Sovjetformalisme met Hollywood noir uit de jaren 1950 van de vorige eeuw en markeert Liviu Ciulei's filmdebuut.
Voorafgegaan door een gesprek in het Engels met Thomas Ciulei (regisseur/producent en zoon van Liviu Ciulei).
Zat 01.02.20 / 17:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |
Genre: Reality through archetypes
In een bruisende kosmopolis kraakt een groep gangsters het lab van een louche bedrijf en steelt hun recent ontwikkelde kernbom. Door toedoen van het lot belandt de bom in de handen van een stomme werkman, die zo ongewild het doelwit wordt van een kat-en-muis spel. Deze dialoogloze sci-fi spionagekomedie en fantasierijke satire werd geselcteerd voor het festival van Cannes in 1962.
Ingeleid in het Engels door Andrei Tanasescu (curator Europalia Film Program).
Zon 02.02.20 / 21:00 / CINEMATEK - Ledouxzaal | In mandje stoppen. |