facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een "klassieker" of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.
Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een vrije verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

Josef von Sternberg, de imposante filmmaker wiens naam voor altijd verbonden zal blijven met de creatie van de Marlene Dietrich-mythe, is de auteur van een van de origineelste en extravagantste oeuvres dat Hollywood ooit produceerde. CINEMATEK nodigt u uit om de quasi-volledige retrospectieve te komen (her)ontdekken.


Door de vernietiging van de meerderheid van de filmproductie van Kenji Mizoguchi is het onmogelijk om zijn volledig oeuvre correct in te schatten. Wat overblijft van deze Japanse regisseur is anders wel ronduit indrukwekkend, een uitzonderlijke stem die klinkt als geen andere in de wereld van de cinema. CINEMATEK duikt met een genoegen het verleden in om dit gereputeerde, maar weinig bekende werk te onthullen.


Het "nieuwe" Berlijn van de Weimarrepubliek was een inspirerende omgeving voor kunstenaars allerhande en dat was voor de filmmakers niet anders. Naar aanleiding van The New Berlin tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten loodst CINEMATEK u door de gevarieerde Duitse cinema van het einde van WO I tot 1932.


Om op de hoogte te blijven van onze films voor een familiepubliek, kan u ook lid worden van de Jonge Film Fans Facebook groep


De sociale (studenten)eisen in Mexico, in 1968, een jaar van wereldwijde conflicten, kenden in de herfst een bijzonder pijnlijk slot met 'la Matanza [het bloedbad] de Tlatelolco' van 2 oktober, waar meer dan 300 mensen werden gedood. Met een reeks originele documentaires die bewaard worden door het filmarchief van de UNAM/ Universidad Nacional Autónoma de México snijdt CINEMATEK deze fundamentele gebeurtenissen in de geschiedenis van het land opnieuw aan.


Naar aanleiding van het project VELOMUSEUM.brussels: Waarom Brussel al 150 jaar een fietsstad is brengt CINEMATEK u een kleine reeks films waarin de tweewieler centraal staat.


CINEMATEK en Courtisane bundelen hun krachten voor een omvangrijke retrospectieve van het werk van de Zwitserse regisseuse Anne-Marie Miéville. De cyclus nodigt u uit Miévilles kortfilms en langspeelfilms te komen ontdekken, net als een selectie films die ze - als co-scenariste en co-regisseuse - samen met Jean-Luc Godard maakte. Deze unieke reeks wordt op 04.10 geopend met een lezing van de Franse filmcritica Marie Anne Guerin.


Met haar dagelijks programma is CINEMATEK nu al 80 jaar lang een gids op talrijke reizen doorheen de filmgeschiedenis. We hebben tevens de ambitie te reflecteren over de positie die film inneemt en over de relatie van film tot beeldende en hedendaagse kunst. CINEMATEK presenteert regelmatig één of meer films uit het oeuvre van kunstenaars die actief zijn in film-, video- en performancekunst. Zo worden opkomende kunstenaars ontdekt, en herontdekken we de pioniers die de filmtaal ingrijpend hebben veranderd. Het programma van oktober brengt de hedendaagse kunstenaars Dora García en Luke Fowler samen. Op het programma staan een dialoog tussen hun werk; de Belgische première van García's Segunda Vez; en een retrospectieve van Luke Fowler, vergezeld van een carte blanche met films die Fowler uit ons archief putte.
Op 15.11 presenteert de Spaanse kunstenares Alex Reynolds Esta puerta, esta ventana. Ze koos ervoor de film samen met Ursula Meiers Home te programmeren, een film die Esta puerta, esta ventana beïnvloedde, en die ook een referentie was tijdens het draaien


Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.

Voor de 12e editie van zijn internationaal kinderfilmfestival stelt FILEM’ON het jonge publiek een originele selectie voor rond de verfilming.


Naar jaarlijkse gewoonte plaatst CINEMATEK voor Halloween een horror maestro in de schijnwerpers. Na eerdere hommages aan John Carpenter, Clive Barker en Guillermo del Toro brengen we dit jaar ode aan de in 2015 overleden Wes Craven, een regisseur die gedurende meer dan vier decennia aan het voorfront van de horror cinema stond. A Nightmare on Elm Street, de eerste film van de avond, introduceerde de wereld tot één van de meest iconische antihelden die het genre zou kennen: Freddy Krueger. Een kleine tien jaar later zou Craven het slasher genre met een meta sausje tegelijkertijd helemaal revitaliseren en op zijn kop zetten. Ook hier werd de wereld opniew voorgesteld aan een niewe iconische cinema killer: Ghostface! Hebt u zin in een gezellige portie horror voor Halloween? Dan weet u waar naartoe.

De films van Lisandro Alonso, een van de boeiendste stemmen in de hedendaagse Latijns-Amerikaanse cinema, zijn doordrenkt van mysterie en zijn van een verbluffend formele schoonheid. Ze vormen zoiets als een zintuiglijke en mentale reis doorheen de wilde en onherbergzame natuur. CINEMATEK toonde Alonso's films al verschillende keren op de Filmvondsten: nu volgt een retrospectieve van zijn werk. Van 08.11 tot 10.11 is Lisandro Alonso ook zelf aanwezig in CINEMATEK. Hij komt over zijn werk vertellen en presenteert ons een hybride carte blanche: lievelingsfilms, plus films die hij in onze zalen wil komen ontdekken.


Van 08.11 tot 10.11 is Lisandro Alonso ook zelf aanwezig in CINEMATEK. Hij komt over zijn werk praten en presenteert ons een hybride carte blanche: lievelingsfilms, plus films die hij in onze zalen wil komen ontdekken.



Iets meer dan anderhalve week lang, van 19.11 tot 30.11, trakteert CINEMATEK je op een reeks gerestaureerde films van allerhande slag. Cult en klassiek, vaste waarden en minder bekend terrein, maar allen opgekalefaterd om nieuwe generaties filmliefhebbers te verleiden.


Het meesterwerk van Feuillade gaat niet over vampieren maar over een dievenbende die onder de leiding staat van Irma Vep (anagram van "vampire"): een vamp die magistraal werd vertolkt door Musidora.


Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.