facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.
De komst, op 28.09, van de schrijfster en journaliste Mona Chollet, auteur van Sorcières: La puissance invaincue des femmes (Heksen: De onoverwonnen kracht van vrouwen) tijdens het programma 'Our story' vormt de perfecte gelegenheid voor een panorama rond de representatie van heksen op het scherm.

Friedrich Wilhelm Murnau hoort, samen met Fritz Lang, tot de grootste regisseurs van de Duitse stille periode. Meesterwerken als Nosferatu, Der letzte Mann en Sunrise hebben duidelijk hun wortels in het expressionisme en de Kammerspielfilm, maar overklassen de voorbeelden met een evident en natuurlijk overkomende doorgedreven stilering en een inventieve technische beheersing.


Naast regisseur, scenarist, rockjournalist, docent, publicist en columnist is Marc Didden ook een cinefiel pur sang. Het was dan ook een evidentie hem een carte blanche te laten samenstellen van films die zijn filmliefhebbende hart sneller deden slaan. Hieronder legt hij uit waarom.


Op onze vraag stelde Michel Khleifi een carte blanche samen, die zijn cinefilie en zijn herinneringen aan de films die hij zag in het filmmuseum weerspiegelt.


Regisseur Michel Khleifi, geboren in Nazareth en sinds de jaren 1970 in Brussel gevestigd, is de belangrijkste Palestijnse filmmaker. Zijn militante, observerende en poëtische cinema toont de werkelijkheid waar het Palestijnse volk in leeft, tussen ballingschap, herinnering en bezetting.
CINEMATEK voltooide onlangs de restauratie van zijn films. Die bewijzen dat hij een groot filmmaker is - een cineast van strijd, emancipatie en vrijheid. We verwelkomen Khleifi op 26.09.


De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een 'klassieker' of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.

De recente Amerikaanse restauratie van Edgar G. Ulmers meesterwerk Detour, op basis van een door CINEMATEK geconserveerde kopie, is de ideale aanleiding om terug te blikken op de atypische carrière van deze miskende Amerikaanse cineast.


Na de komst van Agnès Godard in maart, zetten we onze focus op de verschillende beroepen binnen de cinema verder, en dit vanaf september met Marie-Hélène Dozo, filmmonteur en sleutelfiguur in de Belgische cinema. Dozo komt naar CINEMATEK om tekst en uitleg te geven bij haar beroep en dieper in te gaan op de samenwerkingen met Bénédicte Liénard (op 12.09), Roberto Minervini (op 07.10) en de broers Dardenne (op 30.11).


Yasujiro Ozu is zonder de minste twijfel een van de grootste Japanse regisseurs. Zijn films, meestal minimalistische drama’s waarin één familie centraal staat, zien er door en door Japans uit. Hij is één van de weinige regisseurs uit de filmgeschiedenis die een compleet eigen stijl heeft ontwikkeld. Maar de gevoelens die Ozu met zijn prachtig gekadreerde beelden (het lijken vaak stillevens) vat, zijn zo universeel dat ze van Timbuktu tot Anchorage begrepen worden. Om Louis Couperus te parafraseren: van jonge en oude mensen, de dingen die voorbijgaan.

Our Story, een programma dat georganiseerd wordt in samenwerking met Pink Screens, toont queer- en LGBT-films. Klassiekers, onuitgegeven films en miskende parels vormen de bakens voor een tocht doorheen onze geschiedenis en ons geheugen. Deze beelden - gemarginaliseerd of gepopulariseerd - worden soms vergezeld van speciale presentaties of contextualiseringen. Keuze zat, voor elk wat wils. En dus dé gelegenheid om zich - om de drie maanden - te wagen aan dit vrijpostige en iconoclastische aanbod.

Dit najaar presenteert Our Story twee bijeenkomsten rond verzet.


Minervini is een van de meest eigenzinnige stemmen van de hedendaagse cinema en zijn werk werd bekroond met tal van prijzen. We zijn dan ook blij u een retrospectieve van zijn werk te kunnen voorstellen, evenals een door hem samengestelde carte blanche.


Op 07.10 en 08.10 is Roberto Minervini, die momenteel de wereld rondreist met zijn meest recente film What You Gonna Do When the World's on Fire? Minervini is een van de meest eigenzinnige stemmen van de hedendaagse cinema en zijn werk werd bekroond met tal van prijzen. We zijn dan ook blij u een retrospectieve van zijn werk te kunnen voorstellen, evenals een door hem samengestelde carte blanche. Daaruit blijkt zijn engagement, zijn liefde voor film, en zijn blik op zijn gastland - de Verenigde Staten.


CINEMATEK en het Goethe-Institut Brussel presenteren een filmreeks ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van de val van de Muur.


Spoken. Weerwolven. Vampieren. Zombies. Er zijn genoeg redenen om op Halloweenavond thuis te blijven. Aan de moedigen onder u die zich toch nog buiten durven wagen, stelt CINEMATEK u twee films van de vader van de body horror voor : David Cronenberg.

Voor het tweede jaar op rij trakteert CINEMATEK u gedurende 10 dagen op een eclectische reeks gerestaureerde films. Cultfilms en klassiekers, zeldzame films uit weinig geëxploreerde gebieden, onvindbare films waarvan men dacht dat ze verloren gegaan waren - ze werden allemaal gerestaureerd, soms ook terug in het commerciële circuit gebracht. Ongetwijfeld zullen ze ook nieuwe generaties cinefielen verleiden.