facebook instagram twitter
Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

Experimentele cinema, pure cinema, absolute cinema, underground cinema, ...


De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een 'klassieker' of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.

Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Het laat ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.


"Film zit nog steeds compleet verstrikt in de techniek. Soms verwart hij zijn materiële vooruitgang met de ontdekking van een stijl." - Jacques Feyder


Our Story, een programma dat georganiseerd wordt in samenwerking met Pink Screens, toont queer- en LGBT-films. Klassiekers, onuitgegeven films en miskende parels vormen de bakens voor een tocht doorheen onze geschiedenis en ons geheugen. Deze beelden - gemarginaliseerd of gepopulariseerd - worden vergezeld van speciale presentaties of contextualiseringen. Keuze zat, voor elk wat wils. En dus dé gelegenheid om zich te wagen aan dit vrijpostige en iconoclastische aanbod.
Merimées novelle over bohémienne Carmen en soldaat Don José, in oogverblindende Andalousische landschappen opgenomen, met een perverse vertolking van zangeres Raquel Meller.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.
Steracteurs Gaby Morlay en Albert Préjean in een ondergewaardeerde toneeladaptatie, die het politiek arrivisme hekelt. Politici voelden zich geviseerd en lieten de film mutileren.

CINEMATEK en Courtisane brengen een hommage aan de kunstenaar en cineast Kevin Jerome Everson. Deze onvermoeibare meesterportrettist filmt de Afro-Amerikaanse werkende klasse tijdens het dagelijks leven bij werk en ontspanning, wars van alle narratieve conventies en clichés met betrekking tot de representatie van Afro-Amerikanen op het scherm.


In de films van Kevin Jerome Everson weerklinkt de blues - als verzet tegen uitputting en als creatieve veerkracht in het alledaagse. Dit programma is opgevat als een echokamer van resonanties en dissonanties met de documentaire traditie, arbeidersbewegingen en collectiviteit. Samengesteld door Terri Francis, directrice van het Black Film Center / Archive aan de Indiana University Bloomington.


Het jongetje Oulé en de leeuw Sirga die op dezelfde dag geboren worden in Burkina Faso zijn onafscheidelijk. Oulé leert de taal van de dieren, maar ook van de bomen, het vuur en de wind. Talenten die hem van pas komen wanneer gewapende mannen met uiterst snode plannen zijn geboortedorp binnenvallen. Een hartverwarmende film.

Vanaf 10 jaar.


Erotische glamour en morbide passie in de laatste stomme film van Greta Garbo. Met een indrukwekkende climax in de rechtszaal, waarin de moord wordt verteld met flashbacks van de verschillende standpunten.


Somptueuze kostuumfilm. In de schaduw van Elisabeth I en Mary Stuart houden Dorothy en John van elkaar maar worden tegengewerkt door de haat in hun omgeving. Pickford overtuigt in een voor haar ongewone rol.


Ter nagedachtenis van hun vroegtijdig overleden dochter Myriam - filmcritica en een gretig bezoekster van het Filmmuseum - richtte de familie Garfunkel een fonds op om filmrestauraties te financieren. De steun van dit fonds - beheerd door de Koning Boudewijnstichting - liet het Filmarchief toe een reeks films voor teloorgang te behoeden.

De tentoonstelling toont vier kijkdozen, Peeping Boxes, van Eric de Kuyper, schrijver, experimenteel filmmaker en kunstcriticus. De kijkdozen combineren de tijdloze traditie van papieren theaters en optische apparaten uit de pre-cinema periode met hedendaagse videokunst. Elke kijkdoos heeft een eigen scenografie en sfeer, een miniatuuruniversum op zich. Ze tonen verschillende soorten bewegende beelden, van homevideo's, geïmproviseerde performances, fragmenten uit tv-shows en pornografische video's tot vroegere films van Eric de Kuyper. Het zijn humoristische verhalen over exhibitionisme en erotiek, waardoor het publiek op speelse en luchtige wijze met voyeuristische genoegens wordt geconfronteerd.

Theatrum Opticum Revived brengt deze vier kijkdozen voor het eerst in 25 jaar weer bij elkaar. Ze zijn onlangs gerestaureerd, compleet met gedigitaliseerde versies van de video's.

Curator: Zuzanna Rachowska


Wervelende naoorlogse paranoïde fantasie rond een hypnotiseur die een slaapwandelaar uit moorden stuurt. de visuele extravagantie van de door Warm, Röhrig en Reimann ontworpen expressionistische decors is verbluffend.
Hoe lok je meer volk naar de winkel? Door iemand de twaalf verdiepingen tellende gevel te laten beklimmen. De menselijke vlieg sequentie uit deze Harold Lloyd-klassieker beslaat meer dan een derde van de film en blijft een onaantastbare parel van komische opbouw.

Vanaf 5 jaar.
Filmtovenaar, beeldgenie, pionier, vader van de special effects,... Kortom, de lijst is lang om het talent te omschrijven van deze man die nooit zou hebben kunnnen raden dat zijn "trucjesfilms" op een dag als cinematografische meesterwerken zouden worden beschouwd.
Fritz Langs dystopisch toekomstbeeld toont een maatschappij die verticaal gestructureerd is, met werkers in de ondergrond, bestuurd door een opperkaste in torencomplexen. De speciale effecten benadrukken de verschillende op elkaar gestapelde stadslagen en het horizontale verkeer. Het drama toont veeleer het scheuren van de scheiding tussen hoog en laag.
Dit jaar nodigt CINEMATEK u voor Halloween uit eten bij twee gerenommeerde psychopaten. Voor de eerste dinnerdate gaan we naar een zwaarbeveiligde psychiatrische inrichting in Baltimore waar Hannibal Lecter u lever met bonen en een lekere chianti zal serveren. Voor de tweede trekken we naar de Australische outback voor een barbecue onder de open hemel met Mick Taylor, Crocodile Dundee's sadistische neef.
De 14e editie van het internationaal kinderfilmfestival FILEM’ON stelt het jonge publiek een originele selectie voor rond het thema natuur en ecologie.
Het stadsleven van ’s morgens tot ’s nachts, met de moderne machinerie van fabriek en transport, met mensen in arbeid, sport en vertier, en met de cameraman als allesoverziende meester van tijd en ruimte, zijn camera in symbolische overdruk boven de wereld geplaatst.

In deze animatiefilm krijgen we Krtek te zien, een ietwat onhandig molletje dat allerlei avonturen meemaakt. Over een periode van bijna 50 jaar werden er 44 afleveringen en 6 films van Krtek gedraaid. Kom hem ontdekken in: Het molletje en de auto, Het molletje en de lollie, Het molletje als tuinman, Het molletje met carnaval, Het molletje en de muziek, Het molletje als schilder en Het molletje en de groene ster.

Vanaf 3 jaar


Deze reeks vroege korte films is een mix van klassiekers (Arrivée du train en gare de la Ciotat, La Course à la saucisse) en minder vaak vertoonde pareltjes (Le Voyage sur Jupiter, Un Coup de vent, Le Binettoscope).


Een Vikingjongen wil de traditie van zijn volk volgen en een draak slachten. Maar als hij er eindelijk in slaagt om er een te vangen, vergaat de lust hem om het dier ook te doden. Een draak blijkt méér dan een gevaarlijk roofdier te zijn. Ontroerend, technisch verbluffend en met prachtige vliegsequenties.

Vanaf 6 jaar.


De eerste van een reeks etnologische documentaires heeft nog niets van zijn impact verloren. Flaherty verbleef 15 maanden tussen de Inuit voor deze fascinerende studie.
Meesterlijke en spectaculaire reconstructie van een bewogen bladzijde, de zogenaamde Great Locomotive Chase, uit de Amerikaanse burgeroorlog. Als katalysator fungeert het mirakel genaamd Buster Keaton.
De oudste bewaarde lange animatiefilm uit de filmgeschiedenis is deze indrukwekkende feeërie, technisch revolutionair door Reinigers inventieve gebruik van schaduwpartijen en uitgeknipte papierfiguren. Het verhaal is ingegeven door een episode uit Duizend-en-een nacht.

Vanaf 5 jaar.
Een klein dorp ondergaat de veranderingen van collectivisering en mechanisering en de weerstand hiertegen van de rijke koelakken. Een even lyrisch als onthutsend filmgedicht.