facebook instagram twitter

Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.


De komst, op 28.09, van de schrijfster en journaliste Mona Chollet, auteur van Sorcières: La puissance invaincue des femmes (Heksen: De onoverwonnen kracht van vrouwen) tijdens het programma 'Our story' vormt de perfecte gelegenheid voor een panorama rond de representatie van heksen op het scherm.


Weerom heeft de zomer zijn weg gevonden naar de pagina’s van de driemaandelijkse brochure van CINEMATEK. Geamuseerd en met veel zin om erin te plonzen, houden we ditmaal halt daar waar het allemaal gebeurt: bij het zwembad.

Dramatische hoofdrolspeler bij Ozon, metafoor in het uitzonderlijke The Swimmer, ingezeept en hilarisch decorstuk in The Party, bron van onvergetelijke muzikale herinneringen in The Graduate, plaats van erotiek in The Deep End of van de ontdekking van de liefde in Call Me By Your Name, bassin waar onstuimige waterpolowedstrijden worden gefilmd door Moretti, spectaculaire choreografieën worden georkestreerd onder het toeziend oog van Busby Berkeley of aquadans voor mannen plaatsvindt in Le Grand Bain, of nog: inspiratiebron voor de kunstenaar David Hockney in A Bigger Splash. Wat is leuker dan erin te springen, te spartelen, te spelen, elkaar te kussen op de trappen, een stevig potje te zwemmen en nadien opgefrist of moe naar huis te gaan, ruikend naar chloor en gelukkig? Dank aan de cineasten van allerlei slag die ons de sensaties van warmte en lichamen in harmonie met het water laten herbeleven.


"Well, here's another nice mess you've gotten me into."

Laurel en Hardy mogen dan samen met Charlie Chaplin en Marilyn Monroe de symbolen bij uitstek van de zevende kunst zijn, nog maar weinig mensen kennen echt hun films. Belangrijker dan de legende is het feit dat hun even veelzijdige als verfijnde komische oeuvre heel wat filmische meesterwerken telt.


Op 29 maart verliet Agnès Varda ons op negentigjarige leeftijd. Als fotografe, cineaste en later ook als beeldend kunstenares drukte zij haar stempel op de kunstwereld in het algemeen en de cinema in het bijzonder. Ze was dan ook de eerste vrouwelijke regisseur die een ere-Oscar kreeg voor het geheel van haar carrière. Een carrière die CINEMATEK u graag wil laten herontdekken doorheen zo’n 34 films.


In 1971 schreef Rainer Werner Fassbinder: ‘Ik zou ze allemaal willen zien, de 39 (films) die Douglas Sirk heeft gedraaid. Dan zou ik misschien verder staan met mezelf, mijn leven en mijn vrienden. Ik heb zes films van hem gezien, waaronder een paar van de mooiste ter wereld.’ Douglas Sirk kende, van de Duitse begintijd tot de Amerikaanse melodrama’s zijn gelijke niet kent qua elegantie en intelligentie. Deze retrospectieve gaat gepaard met een focus op de Amerikaanse acteur Rock Hudson, met wie de cineast acht films draaide en die hij gevormd, geleid en aangemoedigd heeft om zo het icoon van de jaren 1950 te worden.


Met The Old Man & the Gun zet Robert Redford, die op 18 augustus 83 wordt, een punt achter zijn carrière. Met 31 films bieden we een portret van dit icoon van de Amerikaanse cinema die vooral bekend is als acteur, maar ook als regisseur naam gemaakt heeft.


We mogen Marcel Pagnol dan nog kennen als schrijver, tegenwoordig zijn zijn films - door de Franse kritiek lang met de nek aangekeken - bij het grote publiek weinig bekend, en dat ondanks het immense succes dat ze destijds kenden. Hoog tijd dus voor een vernieuwde kennismaking met een oeuvre dat een treffende afspiegeling is van de Provencestreek en haar inwoners.

Regisseur Michel Khleifi, geboren in Nazareth en sinds de jaren 1970 in Brussel gevestigd, is de belangrijkste Palestijnse filmmaker. Zijn militante, observerende en poëtische cinema toont de werkelijkheid waar het Palestijnse volk in leeft, tussen ballingschap, herinnering en bezetting.
CINEMATEK voltooide onlangs de restauratie van zijn films. Die bewijzen dat hij een groot filmmaker is - een cineast van strijd, emancipatie en vrijheid. We verwelkomen Khleifi op 26.09.


Op onze vraag stelde Michel Khleifi een carte blanche samen, die zijn cinefilie en zijn herinneringen aan de films die hij zag in het filmmuseum weerspiegelt.


Friedrich Wilhelm Murnau hoort, samen met Fritz Lang, tot de grootste regisseurs van de Duitse stille periode. Meesterwerken als Nosferatu, Der letzte Mann en Sunrise hebben duidelijk hun wortels in het expressionisme en de Kammerspielfilm, maar overklassen de voorbeelden met een evident en natuurlijk overkomende doorgedreven stilering en een inventieve technische beheersing.


Ondanks zijn in omvang beperkte oeuvre is Marc Didden een sleutelfiguur in de Belgische cinema. Zijn Brussels by Night revitaliseerde begin jaren 1980 mee de cinema in het noorden van het land, maar ook als lesgever aan de filmschool Sint-Lucas heeft hij een grote impact gehad. Naar aanleiding van de 30e verjaardag van Sailors Don't Cry, die Marc Didden op 08.09 komt voorstellen, blikken we terug op zijn carrière en vroegen we hem een carte blanche samen te stellen.


Naast regisseur, scenarist, rockjournalist, docent, publicist en columnist is Marc Didden ook een cinefiel pur sang. Het was dan ook een evidentie hem een carte blanche te laten samenstellen van films die zijn filmliefhebbende hart sneller deden slaan. Hieronder legt hij uit waarom.


CINEMATEK heeft in september het literaire en cultuurkritische tijdschrift nY te gast. Het recente nummer nY#39 bevat een dossier over de poëticale relaties tussen experimentele film en poëzie, vanuit het perspectief van materialiteit, het fragmentarische en montage. In relatie tot dit nummer programmeren CINEMATEK en nY vijf avontuurlijke filmprogramma’s.


De recente Amerikaanse restauratie van Edgar G. Ulmers meesterwerk Detour, op basis van een door CINEMATEK geconserveerde kopie, is de ideale aanleiding om terug te blikken op de atypische carrière van deze miskende Amerikaanse cineast.


Na de komst van Agnès Godard in maart, zetten we onze focus op de verschillende beroepen binnen de cinema verder, en dit vanaf september met Marie-Hélène Dozo, filmmonteur en sleutelfiguur in de Belgische cinema. Dozo komt naar CINEMATEK om tekst en uitleg te geven bij haar beroep en dieper in te gaan op de samenwerkingen met Bénédicte Liénard (op 12.09), Roberto Minervini (op 07.10) en de broers Dardenne (op 30.11).


Yasujiro Ozu is zonder de minste twijfel een van de grootste Japanse regisseurs. Zijn films, meestal minimalistische drama’s waarin één familie centraal staat, zien er door en door Japans uit. Hij is één van de weinige regisseurs uit de filmgeschiedenis die een compleet eigen stijl heeft ontwikkeld. Maar de gevoelens die Ozu met zijn prachtig gekadreerde beelden (het lijken vaak stillevens) vat, zijn zo universeel dat ze van Timbuktu tot Anchorage begrepen worden. Om Louis Couperus te parafraseren: van jonge en oude mensen, de dingen die voorbijgaan.

Our Story, een programma dat georganiseerd wordt in samenwerking met Pink Screens, toont queer- en LGBT-films. Klassiekers, onuitgegeven films en miskende parels vormen de bakens voor een tocht doorheen onze geschiedenis en ons geheugen. Deze beelden - gemarginaliseerd of gepopulariseerd - worden soms vergezeld van speciale presentaties of contextualiseringen. Keuze zat, voor elk wat wils. En dus dé gelegenheid om zich - om de drie maanden - te wagen aan dit vrijpostige en iconoclastische aanbod.

Dit najaar presenteert Our Story twee bijeenkomsten rond verzet.


Minervini is een van de meest eigenzinnige stemmen van de hedendaagse cinema en zijn werk werd bekroond met tal van prijzen. We zijn dan ook blij u een retrospectieve van zijn werk te kunnen voorstellen, evenals een door hem samengestelde carte blanche.


Op 07.10 en 08.10 is Roberto Minervini, die momenteel de wereld rondreist met zijn meest recente film What You Gonna Do When the World's on Fire? Minervini is een van de meest eigenzinnige stemmen van de hedendaagse cinema en zijn werk werd bekroond met tal van prijzen. We zijn dan ook blij u een retrospectieve van zijn werk te kunnen voorstellen, evenals een door hem samengestelde carte blanche. Daaruit blijkt zijn engagement, zijn liefde voor film, en zijn blik op zijn gastland - de Verenigde Staten.


CINEMATEK en het Goethe-Institut Brussel presenteren een filmreeks ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van de val van de Muur.


Spoken. Weerwolven. Vampieren. Zombies. Er zijn genoeg redenen om op Halloweenavond thuis te blijven. Aan de moedigen onder u die zich toch nog buiten durven wagen, stelt CINEMATEK u twee films van de vader van de body horror voor : David Cronenberg.

Voor het tweede jaar op rij trakteert CINEMATEK u gedurende 10 dagen op een eclectische reeks gerestaureerde films. Cultfilms en klassiekers, zeldzame films uit weinig geëxploreerde gebieden, onvindbare films waarvan men dacht dat ze verloren gegaan waren - ze werden allemaal gerestaureerd, soms ook terug in het commerciële circuit gebracht. Ongetwijfeld zullen ze ook nieuwe generaties cinefielen verleiden.