facebook instagram twitter

Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.


De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een 'klassieker' of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.


Weerom heeft de zomer zijn weg gevonden naar de pagina’s van de driemaandelijkse brochure van CINEMATEK. Geamuseerd en met veel zin om erin te plonzen, houden we ditmaal halt daar waar het allemaal gebeurt: bij het zwembad.

Dramatische hoofdrolspeler bij Ozon, metafoor in het uitzonderlijke The Swimmer, ingezeept en hilarisch decorstuk in The Party, bron van onvergetelijke muzikale herinneringen in The Graduate, plaats van erotiek in The Deep End of van de ontdekking van de liefde in Call Me By Your Name, bassin waar onstuimige waterpolowedstrijden worden gefilmd door Moretti, spectaculaire choreografieën worden georkestreerd onder het toeziend oog van Busby Berkeley of aquadans voor mannen plaatsvindt in Le Grand Bain, of nog: inspiratiebron voor de kunstenaar David Hockney in A Bigger Splash. Wat is leuker dan erin te springen, te spartelen, te spelen, elkaar te kussen op de trappen, een stevig potje te zwemmen en nadien opgefrist of moe naar huis te gaan, ruikend naar chloor en gelukkig? Dank aan de cineasten van allerlei slag die ons de sensaties van warmte en lichamen in harmonie met het water laten herbeleven.


Videokunstenaar en feministe Carole Roussopoulos staat centraal in het recente en ontroerende portret Delphine en Carole, insoumuses (vertoond op 12.06), geregisseerd door Callisto McNulty. CINEMATEK maakt van de gelegenheid gebruik om de figuur van Carole Roussopoulos opnieuw onder de aandacht te brengen, want haar opmerkelijke, militante videowerk wordt in ons land te weinig vertoond.

"Well, here's another nice mess you've gotten me into."

Laurel en Hardy mogen dan samen met Charlie Chaplin en Marilyn Monroe de symbolen bij uitstek van de zevende kunst zijn, nog maar weinig mensen kennen echt hun films. Belangrijker dan de legende is het feit dat hun even veelzijdige als verfijnde komische oeuvre heel wat filmische meesterwerken telt.


In 1971 schreef Rainer Werner Fassbinder: ‘Ik zou ze allemaal willen zien, de 39 (films) die Douglas Sirk heeft gedraaid. Dan zou ik misschien verder staan met mezelf, mijn leven en mijn vrienden. Ik heb zes films van hem gezien, waaronder een paar van de mooiste ter wereld.’ Douglas Sirk kende, van de Duitse begintijd tot de Amerikaanse melodrama’s zijn gelijke niet kent qua elegantie en intelligentie. Deze retrospectieve gaat gepaard met een focus op de Amerikaanse acteur Rock Hudson, met wie de cineast acht films draaide en die hij gevormd, geleid en aangemoedigd heeft om zo het icoon van de jaren 1950 te worden.


Op 29 maart verliet Agnès Varda ons op negentigjarige leeftijd. Als fotografe, cineaste en later ook als beeldend kunstenares drukte zij haar stempel op de kunstwereld in het algemeen en de cinema in het bijzonder. Ze was dan ook de eerste vrouwelijke regisseur die een ere-Oscar kreeg voor het geheel van haar carrière. Een carrière die CINEMATEK u graag wil laten herontdekken doorheen zo’n 34 films.


Met The Old Man & the Gun zet Robert Redford, die op 18 augustus 83 wordt, een punt achter zijn carrière. Met 31 films bieden we een portret van dit icoon van de Amerikaanse cinema die vooral bekend is als acteur, maar ook als regisseur naam gemaakt heeft.


Rock Hudson, onbetwiste Hollywoodster van de jaren 1950 en 1960, belichaamt met de contradicties tussen zijn privéleven en zijn artistieke carrière de dubbelzinnigheid en inhaligheid van het Amerikaanse studiosysteem.

CINEMATEK gidst je niet alleen elke dag door de filmgeschiedenis, maar presenteert ook werk van eigentijdse kunstenaars en cineasten die stilstaan bij bewegende beelden. In samenwerking met SIC voor 2 speciale avonden, ontvangen we op 17.06 Emmanuel Marre. Hij komt zijn nieuwste film voorstellen, D’un château l’autre, die resoneert met Deux fois le même fleuve van het kunstenaarsduo Effi & Amir. Op 20.06 is de kunstenares Jelena Jureša present bij de première van Aphasia, parallel aan haar tentoonstelling bij ARGOS Centre for Audiovisual Arts (tot 14.07).


We mogen Marcel Pagnol dan nog kennen als schrijver, tegenwoordig zijn zijn films - door de Franse kritiek lang met de nek aangekeken - bij het grote publiek weinig bekend, en dat ondanks het immense succes dat ze destijds kenden. Hoog tijd dus voor een vernieuwde kennismaking met een oeuvre dat een treffende afspiegeling is van de Provencestreek en haar inwoners.