facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een "klassieker" of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer 'vrije anthologie'.
HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.
Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een vrije verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.

Josef von Sternberg, de imposante filmmaker wiens naam voor altijd verbonden zal blijven met de creatie van de Marlene Dietrich-mythe, is de auteur van een van de origineelste en extravagantste oeuvres dat Hollywood ooit produceerde. CINEMATEK nodigt u uit om de quasi-volledige retrospectieve te komen (her)ontdekken.


Door de vernietiging van de meerderheid van de filmproductie van Kenji Mizoguchi is het onmogelijk om zijn volledig oeuvre correct in te schatten. Wat overblijft van deze Japanse regisseur is anders wel ronduit indrukwekkend, een uitzonderlijke stem die klinkt als geen andere in de wereld van de cinema. CINEMATEK duikt met een genoegen het verleden in om dit gereputeerde, maar weinig bekende werk te onthullen.


Het "nieuwe" Berlijn van de Weimarrepubliek was een inspirerende omgeving voor kunstenaars allerhande en dat was voor de filmmakers niet anders. Naar aanleiding van The New Berlin tentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten loodst CINEMATEK u door de gevarieerde Duitse cinema van het einde van WO I tot 1932.


De sociale (studenten)eisen in Mexico, in 1968, een jaar van wereldwijde conflicten, kenden in de herfst een bijzonder pijnlijk slot met 'la Matanza [het bloedbad] de Tlatelolco' van 2 oktober, waar meer dan 300 mensen werden gedood. Met een reeks originele documentaires die bewaard worden door het filmarchief van de UNAM/ Universidad Nacional Autónoma de México snijdt CINEMATEK deze fundamentele gebeurtenissen in de geschiedenis van het land opnieuw aan.


Naar aanleiding van het project VELOMUSEUM.brussels: Waarom Brussel al 150 jaar een fietsstad is brengt CINEMATEK u een kleine reeks films waarin de tweewieler centraal staat.


Iets meer dan anderhalve week lang, van 19.11 tot 30.11, trakteert CINEMATEK je op een reeks gerestaureerde films van allerhande slag. Cult en klassiek, vaste waarden en minder bekend terrein, maar allen opgekalefaterd om nieuwe generaties filmliefhebbers te verleiden.


Het meesterwerk van Feuillade gaat niet over vampieren maar over een dievenbende die onder de leiding staat van Irma Vep (anagram van "vampire"): een vamp die magistraal werd vertolkt door Musidora.